terugterug naar het overzicht

SPIJKERBROEK

Hoe kies je een spijkerbroek? Wat weegt mee? Prijs, mode, degelijkheid, smaak èn of de broek onder nette (arbeids)omstandigheden is gemaakt? 

In negen stappen, onderverdeeld in drie fasen, leren de leerlingen keuzes maken en meningen vormen. Het stimuleert ze om zelf op onderzoek uit te gaan en slaat daarmee een brug naar de werkwijze op het voortgezet onderwijs. 
 

Doel:

  • Leerlingen kennen de herkomst van grondstoffen van het product spijkerbroek.
  • Leerlingen leren informatie vergaren en verwerken.
  • Leerlingen leren met behulp van die informatie een bewuste keuze maken.
  • Leerlingen leren hun mening te vormen en bij te stellen.

Tijdsinvestering:

De tijdsinvestering voor deze leskist is in het totaal 7 tot 8,5 uur. Verdeeld over 3 fasen van circa 2 uur en 45 min tot 1,5 uur voor de presentaties (afhankelijke van het aantal leerlingen).

Verdere benodigdheden:

Zelf zorg je voor: computers, printer, stopwatch en knutselmaterialen.

Inhoud:

  • Handleiding
  • 8 producten gerelateerd aan de spijkerbroek
  • Waslijn met spijkerbroeken (geplastificeerd)
  • Opdrachtkaarten (geplastificeerd)
  • Fotobladen (geplastificeerd)
  • Knipselkaarten (geplastificeerd)
  • Spijkerbroekenboekjes (geplastificeerd)
  • Evaluatiespel: De Grote Klere Quiz (geplastificeerd)
Type
Leskist
Niveau
groep 7, groep 8
Periode
Het hele jaar
Plaats
School
Uitvoering door
Leerkracht
Kosten
De eerste 24 items vallen in het abonnement voor de scholen uit Leusden
Kerndoelen
Kerndoel 34: Gezondheid
Kerndoel 35: Redzaam gedrag
Kerndoel 37: Waarden en normen
Kerndoel 38: Geestelijke stromingen
Kerndoel 39: Milieu
Duurzame ontwikkelingsdoelen
3. Goede gezondheid en welzijn4. Kwaliteitsonderwijs8. Waardig werk en economische groei12. Verantwoorde consumptie en productie
Trefwoorden
fairtrade
handel,eerlijk
productie kleding
Max Havelaar
derde wereld