terugterug naar het overzicht

AFVALLUH!

Hoeveel afval produceren alle mensen in de gemeente waar ik woon? Dit is de start vraag van deze lessenserie. En hoeveel klaslokalen kun je daarmee vullen is een geweldige rekensom! En dan is het niet meer zo moeilijk om te zien dat dit wel een probleem is! Daarna ontdekken de leerlingen dat er grote verschillen bestaan in de wijze waarop producten verpakt zijn, en dat zij dus bij hun inkopen kunnen kiezen om de afvalberg te verkleinen. Verder wordt duidelijk hoe de leerlingen afval kunnen scheiden, waar de verschillende soorten afval worden ingezameld en wat er daarna mee gebeurt (recycling). Uiteindelijk vormt een estafettespel (ren je rot) de afsluiting van het programma, waarbij de opgedane kennis wordt toegepast. 

Doel:

  • Leerlingen kunnen uitleggen wat afval voor problemen kan opleveren
  • Leerlingen kunnen laten zien hoe zij zelf (als consument) bij kunnen dragen aan het verminderen van de hoeveelheid afval
  • Leerlingen kunnen een aantal voordelen van afvalscheiding noemen
  • Leerlingen weten hoe ze afval moeten scheiden
  • Leerlingen zijn gemotiveerd om afval te scheiden.

Tijdsinvestering:

Voorbereiding: 1 uur. De tijdsinvestering per les varieert tussen de 45 tot 70 minuten.

Inhoud:

  • handleiding
  • tasjes met boodschappen
  • kassabon
  • zak met afval
  • map met 18 fotokaarten
  • verschillende soorten afval
Type
Leskist
Niveau
groep 7, groep 8
Periode
Het hele jaar
Plaats
School en schoolomgeving
Uitvoering door
Leerkracht
Kosten
de eerste 24 items vallen in het abonnement voor de scholen uit Leusden
Kerndoelen
Kerndoel 39: Milieu
Duurzame ontwikkelingsdoelen
4. Kwaliteitsonderwijs12. Verantwoorde consumptie en productie
Trefwoorden
afval
afval scheiden
hergebruik
recycling