terugterug naar het overzicht

DE MAGNETEN VAN PROFESSOR POOLTJES

Professor Pooltjes, expert op het gebied van magneten, heeft een bezoek aan de school gebracht waarbij hij enthousiast zijn experiment heeft laten zien. Door zijn ietwat gehaaste vertrek vergeet hij zijn materialenkoffer mee te nemen. Deze staat nu nog in de klas terwijl de professor op het vliegveld staat, klaar voor vertrek. De professor vraagt de leerlingen om zijn experimenten voort te zetten en uit te werken.


Volgens de principes van onderzoekend en ontwerpend leren gaan de leerlingen met magneten aan de slag en ontdekken ze de eigenschappen van magneten. Deze eigenschappen passen ze toe in door henzelf bedachte spelletjes. 

Doel:

  • De leerlingen formuleren onderzoeksvragen en voeren deze uit; 
  • De leerlingen kunnen een aantal eigenschappen van magneten benoemen;
  • De leerlingen kunnen naar aanleiding van het geleerde zelf toepassingen maken met magneten;
  • De leerlingen kunnen de resultaten vastleggen en presenteren aan anderen.

Tijdsinvestering:

De uitvoering van deze leskist neemt ca. 3 uur in beslag. De werktijd kan uitgebreid worden door de leerlingen extra met het materiaal te laten experimenteren.

Verdere benodigdheden:

Zelf zorg je voor: een computer met internetaansluiting, voor elke leerling een schaar, potlood, gum, liniaal, verbruiksmaterialen zoals papier, karton, verf, touw, lijm en eventueel lego of k’nex.

Inhoud:

  • Handleiding en opdrachtkaarten
  • Materialen startexperiment
  • Onderzoeksschrift
  • Magneten
  • Attributen van de professor
  • Materialen om de experimenten uit te voeren
Type
Techniek leskist
Niveau
groep 5, groep 6
Periode
Het hele jaar
Plaats
Op school
Uitvoering door
Leerkracht
Kosten
De eerste 24 items vallen in het abonnement voor de scholen uit Leusden
Kerndoelen
Kerndoel 42: Natuurkundige verschijnselen
Kerndoel 44: Kennis van produkten
Kerndoel 45: Technische oplossingen
Duurzame ontwikkelingsdoelen
4. Kwaliteitsonderwijs
Trefwoorden
techniek
magnetisme