terugterug naar het overzicht

PLASTICSOEP = LINKE SOEP!

Plastic is een prachtig product: het is licht, goedkoop en in alle vormen te maken.Toch kleven er ook veel nadelen aan dit product.

Zo wordt het traditionele plastic gemaakt van aardolie; een fossiele grondstof dat opraakt en komen er bij de verbranding van plastic giftige stoffen vrij.

Plastic verteert niet en verdwijnt via het riool en de sloot richting zee waar het vervolgens naar de oceaan drijft. Zeedieren en vogels krijgen stukken plastic binnen, raken erin verstrikt of stikken. 

Daarnaast valt plastic door licht en verwering in kleine deeltjes uiteen. Wanneer deze microplastics in het water terecht komen, krijgen vissen deze ongemerkt binnen en wij op onze beurt door het eten van vis.

Kortom; het gebruik van plastic levert problemen op. Kan dat anders? Met deze leskist verdiepen leerlingen zich in de problematiek rondom plastic en krijgen zij inzicht in oplossingen. 

Doel:

  • De leerlingen ontdekken dat er zetmeel zit in meelsoorten die afkomstig zijn van aardappel, mais, rijst en tarwe.
  • De leerlingen ontdekken / leren dat er alternatieve, groene grondstoffen zijn voor plastic.
  • De leerlingen leren wat de voor- en nadelen en eigenschappen zijn van (bio)plastic.
  • De leerlingen leren dat bioplastic geen afval is. Het kan volledig verteren en weer opgenomen worden in de kringloop en is dus beter dan gewone plastics.
  • De leerlingen tonen aan dat er in sommige verzorgingsproducten microplastics zitten die via het afvoerputje in de zee terecht komen.
  • De leerlingen verwerken de opgedane informatie door het maken van poster.
  • De leerlingen denken na over hun handelingsperspectief.

Tijdsinvestering:

De leskist bestaat uit 4 lessen. De tijdsinvestering per les varieert van 45 tot 60 minuten. 

Verdere benodigdheden:

Zelf zorg je voor: papier, stiften, lijm, scharen, waterkoker, 4 glazen potten, producten waar micropastics in zitten, voedingsmiddelen waar zetmeel in zit en materialen waar bioplastic in zit.

Inhoud:

  • Handleiding
  • Opdrachtkaarten
  • Verschillende soorten plastic
  • Kookplaatje
  • Materialen voor uitvoering opdrachten
Type
Leskist
Niveau
groep 7, groep 8
Periode
Het hele jaar
Plaats
School
Uitvoering door
Leerkracht
Kosten
De eerste 24 items vallen in het abonnement voor scholen uit Leusden
Kerndoelen
Kerndoel 39: Milieu
Kerndoel 42: Natuurkundige verschijnselen
Kerndoel 44: Kennis van produkten
Kerndoel 45: Technische oplossingen
Duurzame ontwikkelingsdoelen
4. Kwaliteitsonderwijs11. Duurzame steden en gemeenschappen12. Verantwoorde consumptie en productie
Trefwoorden
plastic soep
zwerfafval
plasticsoep