terugterug naar het overzicht

SARAH´S WERELD

Sarah’s wereld is een spel en gaat over Sarah, een meisje die symbool staat voor ieder mens op aarde. Sarah neemt de leerlingen mee op ontdekkingsreis aan de hand van brieven. Op deze manier maken de leerlingen spelenderwijs kennis met een aantal aspecten uit de wereldwijde milieuproblematiek.

Aan bod komen de oorzaken van natuur-en milieuproblemen, de invloed daarvan op mensen, dieren en planten. Maar de lessen bieden ook een handelingsperspectief. De leerlingen leren wat ze zelf kunnen doen om bewuster met het milieu om te gaan en duurzaam te handelen.
In elke les staat er een spel centraal aan de hand waarvan de leerlingen ontdekkingen doen. Kern van het verhaal is dat achter elk product een onzichtbare ecologische rugzak schuilgaat. Deze ecologische rugzak staat symbool voor alle stoffen uit de natuur die voor de productie, het gebruik en de afvalfase van het product nodig zijn. Door hier bewust van te zijn kun je bewustere keuzes maken.
Deze les kun je zelf met de kinderen vormgeven .

Doel:

  • Leerlingen leren het begrip ‘ecologische rugzak’ kennen. Ze begrijpen de betekenis ervan en kunnen er een handelingsperspectief aan verbinden.
  • Leerlingen formuleren handelingsperspectieven (op school en thuis) en gaan deze uitvoeren.
  • Naast zicht op eigen handelen worden de leerlingen zich ook bewust van het mondiale aspect.
  • Het begrip duurzaamheid wordt voor de leerlingen inzichtelijk.

Tijdsinvestering:

De leskist bestaat uit 4 lessen. De tijdsinvestering per les varieert van 1,5 tot 2 uur. De leskist kan ook als project gedurende een lesdag worden uitgevoerd. Een goede voorbereiding door de leerkracht is gewenst.

Inhoud:

  • Handleiding
  • Werkbladen
  • Opblaasbare wereldbol
  • Brieven van Sarah
  • Pluche dieren
  • Kleren Sarah
  • Materialen voor uitvoering opdrachten
Type
Leskist
Domein
Milieu; planten; dieren
Niveau
groep 7, groep 8
Periode
Het hele jaar
Plaats
School
Uitvoering door
Leerkracht
Kosten
De eerste 24 items vallen in het abonnement voor de scholen uit Leusden
Kerndoelen
Kerndoel 39: Milieu
Kerndoel 44: Kennis van produkten
Kerndoel 45: Technische oplossingen
Kerndoel 49: Spreiding van bevolking en landschap
Domeinen
Milieu
planten
dieren
Duurzame ontwikkelingsdoelen
4. Kwaliteitsonderwijs11. Duurzame steden en gemeenschappen15. Leven op het land
Trefwoorden
Afval, Voeding