Leerlijn W&T. Groep 5. Pakket 1 Inleiding en Zunnespel
Pakket 1; Inleiding. Dit pakket is voor groep 5 een inleiding op de andere 2 pakketten. Bekijk de introductiefilm en speel Energiebingo op het digibord. Vervolgens gaan de leerlingen d.m.v. speuropdrachten op zoek naar energie in de schoolomgeving en maken ze in tweetallen een woordweb over energie.
Les 5.1 Film en Energiebingo De leerlingen worden enthousiast gemaakt voor het project Techniek, Talent & Energie. Daartoe krijgen ze de film De gestolen schijf te zien waarin het begrip energie op verschillende manieren aan de orde komt. Na de film volgt een Energiebingo op het digibord, waarin allerlei begrippen die met energie te maken hebben, voorkomen. Bij het bingospel moeten de leerlingen of afbeeldingen op het digibord koppelen aan woorden op hun bingokaart of woorden aan afbeeldingen.
Les 5.2 Speurneuzen In deze les zoeken de leerlingen naar voorwerpen in de schoolomgeving die iets te maken hebben met energie. Dat doen ze op drie manieren: door foto’s te nemen, door energieonderwerpen te tekenen en door te zoeken naar energiecirkels die in de school her en der verstopt zijn.
Les 5.3 Woordweb De leerlingen maken in tweetallen een woordweb (of mindmap) over energie. Ze gebruiken hiervoor de afbeeldingen uit het bingospel en rubriceren deze. Daarna vergelijken ze hun indeling met een ander tweetal, waarbij ze hun keuzes beargumenteren. Tot slot volgt een klassikale bespreking van het energiewoordweb op het digibord.
Spel: Zunnespel Lukt het jou om als eerste bij de middenstip uit te komen? Onderweg kom je vragen tegen over duurzaamheid. Heb je deze goed krijg je een voordeel, is het antwoord fout? Dan heb je een nadeel te pakken. Ben je op de middenstip en beantwoord je de vraag goed? Dan ben je de winnaar!
Doel:
Les 5.1 Film en Energiebingo. Doel De leerlingen worden enthousiast voor het project Techniek, Talent & Energie. Ze kennen het begrip energie. Ze kunnen een aantal zaken gerelateerd aan energie benoemen. De leerlingen herkennen de afbeeldingen en de woorden die met energie te maken hebben in de bingo.
Les 5.2 Speurneuzen. Doel Door middel van speuropdrachten maken de leerlingen kennis met zaken in hun directe schoolomgeving die te maken hebben met energie. Het is een bewustwordingsproces dat hen de omgeving met andere ogen laat bekijken. De leerlingen weten dat energie iets is dat iets kan veranderen of iets in beweging kan zetten. De leerlingen kunnen verschillende energiesoorten onderscheiden.
Les 5.3 Woordweb. Doel De leerlingen kunnen energietermen benoemen en rubriceren. Ze kunnen samenwerken in tweetallen en overleggen met een ander duo. Ze kunnen beargumenteren waarom bepaalde termen onder bepaalde categorieën vallen en ondervinden dat andere leerlingen andere keuzes hebben gemaakt.
Tijdsinvestering:
Les 5.1 Film en Energiebingo. Film en bingo: 45 min.
Les 5.2 Speurneuzen. Elektrische apparatuur in school: 55 min.
Les 5.3 Woordweb. Woordweg: 50 min.
Verdere benodigdheden:
Les 5.1 Film en Energiebingo. Kopie van de bingokaarten.
Les 5.2 Speurneuzen. Tekenspullen, plattegrond van de school.
Les 5.3 Woordweb. Scharen, lijm, A3 papier.
Kosten:
gratis met abo, 10 euro zonder abo.