Leerlijn W&T. Groep 6. Pakket 1 Inleiding fossiele brandstoffen
Pakket 1; Inleiding fossiele brandstoffen. Dit pakket is voor groep 6 een inleiding op de andere 2 pakketten. Het pakket begint met een strip waarin de hoofdpersonen een avontuur in de prehistorie beleven waarbij het ontstaan van fossiele brandstoffen aan bod komt. Daarna bekijken ze video’s over fossiele brandstoffen en verwerken ze het op verschillende manieren. Vervolgens gaan ze aan de slag met een inventarisatie thuis en leren ze over de energie-distributieketen van fossiele brandstoffen.
Les 6.1 Fossiele brandstoffen De leerlingen worden opnieuw enthousiast gemaakt voor het project Techniek, Talent & Energie. De start van dit jaar is een strip, waarin Esra en Daan, de acteurs van de film in groep 5, de hoofdrol spelen. Zij beleven een avontuur in de prehistorie, waarbij het ontstaan van fossiele brandstoffen aan de orde komt. Daarna bekijken de leerlingen in kleine groepen video’s over fossiele brandstoffen. Elke groep verwerkt en presenteert de informatie uit hun video op verschillende wijze: een mindmap, een rap, een tekening, et cetera. Ze presenteren dit eerst aan een andere groep, daarna volgt een klassikale presentatie.
Les 6.2 - 6.3 Inventarisatie thuis Dit onderdeel bestaat uit twee lessen. In de eerste les stellen de leerlingen samen een inventarisatielijst op met betrekking tot zaken bij hen thuis die met energie te maken hebben. Vervolgens vullen ze thuis de lijst in. Op grond van de aangereikte gegevens rekenen de leerlingen de kosten van energiegebruik uit in de tweede les.
Les 6.4 Wat ben ik? De leerlingen koppelen termen van energiedistributie aan beschrijvingen. Ze doen dit eerst in de vorm van het Energieraadselspel, daarna spelen ze het spel ‘Wat ben ik?’ in het speellokaal. Daarbij moeten ze erachter zien te komen welk onderdeel van de distributieketen zij zelf zijn, om vervolgens gezamenlijk een energieketen te vormen.
Doel:
Les 6.1 Fossiele brandstoffen. Doel De leerlingen weten hoe fossiele brandstoffen zijn ontstaan, hoe ze gebruikt worden voor de opwekking van energie en welke voor- en nadelen ze met zich meebrengen.
Les 6.2 - 6.3 Inventarisatie thuis. Doel De leerlingen leren dat ze omringd zijn door zaken die met energie te maken hebben en dat energie geld kost. De leerlingen berekenen hoeveel energie ze thuis gebruiken en hoeveel energie er op een dag op school wordt verbruikt.
Les 6.4 Wat ben ik? Doel De leerlingen leren door energieraadsels op te lossen welke begrippen te maken hebben met de keten van energiebron tot eindgebruiker. In een spel komen ze er achter wat ze zelf voorstellen in de energieketen door gerichte vragen te formuleren aan een ander, om daarna gezamenlijk een goede energieketen te vormen.
Tijdsinvestering:
Les 6.1 Fossiele brandstoffen. Inleiding, presentatie maken over ontwerp: 70 min.
Les 6.2 - 6.3 Inventarisatie thuis. Inventarisatie energieverbruik thuis: 45 min.
Les 6.4 Wat ben ik? Spel: 50 min.
Verdere benodigdheden:
Les 6.1 Fossiele brandstoffen. Computers, A3, tekenspullen, informatieboeken.
Kosten:
gratis met abo. 10 euro zonder abo.