Digitale uitleengids
terugTerug naar het overzicht

Leerlijn W&T. Groep 8. Pakket 1 Wereldontbijt en aan de slag!

Pakket 1; Wereldontbijt en aan de slag! De leerlingen volgen de weg die enkele ontbijtproducten hebben afgelegd tot een met het moment dat ze op de ontbijttafel staan. Een eerste stap richting het besef van de ecologische voetafdruk. Vervolgens ontwerpen en bouwen ze in groepen een actie-reactiebaan over het doorgeven van energie en gaan ze aan de slag met schakelingen. Ze onderzoeken op welke manieren je twee of meer lampjes op één batterij kunt aansluiten.

Les 8.1 Wereldontbijt De leerlingen volgen de weg die enkele ontbijtproducten hebben afgelegd tot en met het moment dat ze op de ontbijttafel staan. Ze geven bij de diverse stappen het verband met energieverbruik aan. Hiermee zetten de leerlingen een eerste stap in de conceptvorming rond de persoonlijke ecologische voetafdruk. 

Les 8.2 - 8.3 Actie-reactiebaan De leerlingen ontwerpen en bouwen in groepen een actie-reactiebaan met verschillende materialen. 

Les 8.4 Schakelingen De leerlingen onderzoeken op welke manieren je twee of meer lampjes op één batterij kunt aansluiten (parallel of serie) en welk efect dat heeft op de felheid van de lampjes. Ze gaan uitproberen hoe een zekering de gevaren van kortsluiting en overbelasting in een huis wegneemt en daarmee brand voorkomt. Ze gaan daarna in een simulatiespel op zoek naar een verklaring voor het feit dat de lampjes in een serieschakeling minder fel branden dan in een parallelschakeling. 

Doel:

Les 8.1 WereldontbijtDoel De leerlingen zoeken uit waar diverse ontbijtproducten vandaan komen. Door de reis en de benodigde transportlijn van producten te volgen, realiseren ze zich dat hun handelen en voedselgebruik consequenties hebben op het gebied van energieverbruik.

Les 8.2 - 8.3 Actie-reactiebaan. Doel De leerlingen doen ideeën op over constructies en overbrengingen (het doorgeven van energie) en de rol die energie daarbij speelt. Ze maken een technisch ontwerp en voeren dit uit. Ze kunnen hun ontwerp toelichten.

Les 8.4 SchakelingenDoel De leerlingen herkennen het verschil tussen serie- en parallelschakeling. Ze kunnen verklaren waarom de lampjes in een serieschakeling minder fel branden dan die in een parallelschakeling. De leerlingen weten dat de elektrische apparatuur en stopcontacten in huis parallel geschakeld zijn en ze leren de begrippen spanning en stroomsterkte onderscheiden. Daarnaast weten ze hoe kortsluiting ontstaat en hoe een smeltveiligheid (zekering) werkt. Ze kunnen een technische tekening in een schakeling omzetten.

Tijdsinvestering:

Les 8.1 Wereldontbijt. Wereldorientatie: 60 min. 

Les 8.2 - 8.3 Actie-reactiebaan. Ontwerp actie en reactiebaan: 60 min. 
Bouwen actie-reactiebaan: 60 min. 

Les 8.4 Schakelingen. Onderzoek en spel: 60 min. 

Verdere benodigdheden:

Les 8.1 Wereldontbijt. Alas, knutselspullen.

Les 8.2 - 8.3 Actie-reactiebaan. Tekenspullen, diverse materialen uit school zoals, domino, knikkers, papier, touw enz. 

Les 8.4 Schakelingen. Liniaal.

Kosten:

Gratis met abo, 10 euro zonder abo.


Type
Lesmaterialen
Niveau
groep 8
Plaats
Op school