Kenniskist Circulair ontwerpen
Duurzaam leven is belangrijk. Als wij goed zorgen voor de omgeving en de natuur, dan kunnen de kinderen van onze kinderen op dezelfde manier leven als wij. Duurzaam leven is ook: slimmer omgaan met grondstoffen, zodat ze bruikbaar blijven voor de toekomst.
Veel van wat we weggooien bevat nog waardevolle grondstoffen. Best zonde. Helemaal als je weet dat grondstoffen ook op kunnen raken. In je oude smartphone zit bijvoorbeeld goud, zilver en koper. Dat belandt nu vaak als afval op de vuilnisbelt, terwijl het makkelijk hergebruikt kan worden. Als we oude smartphones recyclen, hoeven we veel minder materialen uit mijnen te halen. Laten we dus proberen om de grondstoffen van de aarde steeds opnieuw te blijven gebruiken.
In deze leskist ervaren de kinderen dat het handig is om bij het ontwerpen al rekening te houden met hoe het product uiteindelijk eindigt. De les bestaat uit twee activiteiten van elk 60 minuten. In de eerste activiteit ‘Ontwerp je mee?’ ontwerpen leerlingen oplossingen voor problemen uit de natuur en ontdekken ze al doende wat circulair ontwerpen is. In de tweede activiteit ‘Je eigen ontwerp’ gaan leerlingen zelf aan de slag met het circulair ontwerpen van een pen of stift.
Doel:
Vanuit de leerlijn circulaire economie (GDO, augustus 2020) komen de volgende doelen aan bod:
De leerlingen durven uit te proberen; ze ontdekken wat werkt en wat (nog) niet werkt
Tijdsinvestering:
Basisles: 2x 60 minuten
Mogelijkheid tot uitbereiden: 45 min per activiteit
Verdere benodigdheden:
Zelf verzamelen:
Inhoud:
Kosten:
geen kosten bij abo, 30 euro zonder abo.