Gastles Groene energie
Doen en ervaren: dan komt duurzaamheid tussen de oren.
Hoe werkt zonne-energie? Met hoeveel wieken levert een windmolen de meeste energie op? En wat is aardwarmte eigenlijk?
Via deze gastles over zonne-energie, windenergie en aardwarmte ontdek je het antwoord op deze vragen door te doen!
Leerlingen maken zelf de wieken van de windmolen, bootsen met een miniatuur huisje de werking van zonnepanelen na, ontdekken de werking van zonne-energie met een felle lamp en warmen een huis op met een pompsysteem en warme aarde. Een les vol ontdekkingen!
Doel:
De 2 groepen met windmolens krijgen de taak om propellers te ontwerpen en uit karton te snijden. Het is de bedoeling dat hun windmolen zo veel mogelijk stroom opwekt. Krijgen ze de lamp aan het branden? En wat gebeurt er als hun windmolen in de stad staat?
De 2 groepen met het huis met zonnepanelen zoeken uit hoe schuin de panelen op het dak moeten staan. De zon staat er immers niet de hele dag recht op te schijnen.
De 2 groepen met de aardwarmte-installatie gaan een warmtepomp bouwen en pompen water rond. De aarde verwarmt het water, en de warmte wordt in het huis afgegeven. Gaat de temperatuur echt stijgen?
Opmerkingen:
1. Omdat deze les wat voorbereiding vraagt, is het handig om deze les na een pauze te geven. De gastdocent komt iets eerder zodat zij de klas met u kan inrichten en de spullen kan klaarzetten. Het is handig als de extra begeleiders er ook eerder zijn! De Hortus stemt met u het tijdstip af.
2. De opzet van de les is als volgt:
• de gastdocent geeft eerst een inleiding m.b.v. PowerPoint. Hierna volgt de uitleg van de opdrachten 15 minuten
• zelf energie opwekken/experimenteren 45 - 60 minuten
• samen evalueren 20 - 25 minuten
• opruimen 5 minuten
3. Er zijn 3 dubbele opdrachtkisten, dus graag vooraf de klas verdelen in 6 tafelgroepen (4 à 5 leerlingen per groep). Doe dit bij voorkeur op niveau;
• Aardwarmte voor de kinderen die eerst doen, dan denken
• Windenergie voor de kinderen die van doen houden, en ook gestructureerd kunnen denken
• Zon-energie voor de kinderen die abstract kunnen denken.
4. De twee groepen die aan de slag gaan met Zon-energie hebben een stopcontact nodig of een verlengsnoer.
5. De groepen die aan de slag gaan met Aardwarmte hebben regelmatig warm water nodig. Ook hebben ze allebei een halve emmer zand op kamertemperatuur (mag zandbakzand) en handdoeken nodig. Het is dus handig als dit gedaan wordt in een lokaal zonder vloerbedekking!
6. Voor het goed laten verlopen is er nog een extra begeleider nodig tijdens de experimenten. Bijvoorbeeld van een hulpouder of stagiaire.
Kosten:
75 euro met abo, 85 euro zonder abo