Terug naar het overzicht
Kenniskist Waardevolle troep 5-6
Hmm lekker, snoep! Wat doe je daarna met het papiertje? In de afvalbak. Maar in welke? En waarom is het belangrijk het in de goede container te doen? Welke afvalstromen scheiden we in Harderwijk in het huishouden en op school? Tijdens het werken met de kenniskist komt het Circulair afvalproces aan orde. Dit houdt in dat we minder afval proberen te verkrijgen door dit afval op andere manieren weer te gebruiken. Denk aan repareren, hergebruiken en recyclen. Hiervoor is het goed scheiden van je afval belangrijk. En kan dit allemaal niet? Dan kunnen we de grondstoffen nog hergebruiken. Zo gaan er geen grondstoffen verloren en hoeven we maar weinig nieuwe grondstoffen te delven. Met een circuitles vol opdrachten is dit een les die de kinderen aanspreekt!
Kerndoelen - De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument.
39. De leerlingen leren met zorg omgaan met het milieu Leerdoelen Door deze lessen: - Weten leerlingen dat afval is gemaakt van grondstoffen. En dat je om grondstoffen en energie te besparen, afval zou moeten voorkomen, recyclen of hergebruiken.
- Maken de leerlingen kennis met de ‘Trap tegen troep’.
- Krijgen leerlingen inzicht in de samenstelling en hoeveelheid van het afval dat ze elke dag weggooien.
- Krijgen leerlingen praktische handelingsmogelijkheden aangereikt over het omgaan met, scheiden en beperken van huishoudelijk afval en zwerfvuil.
- Maken de leerlingen een plan om afval te beperken en communiceren hun verworven inzichten naar anderen, bijvoorbeeld door een vlog of een PowerPoint presentatie.
Leerdoelen voor groep 5-6, leerlijn circulair, GDO De leerlingen: - Kennen verschillende fracties van afval, weten wat hergebruik is en wat er met ingezameld afval gebeurt.
- Kunnen afval scheiden, weten waarom dit belangrijk is en vinden dit zelf belangrijk.
- Leren dat van afval iets nieuws gemaakt kan worden en zien mogelijkheden afval niet weg te gooien.
- Kunnen een voorwerp uit elkaar halen en weer in elkaar zetten.
- Kunnen een ontwerp maken en uitvoeren.
- Kennen het verschil tussen primaire en niet-primaire producten en zien hoe hierdoor afval vermeden kan worden.
- Kennen het begrip recyclen en kunnen het weggooigedrag van school beschrijven.
- Maken kennis met een kringloop van grondstoffen.
- Begrijpen dat er zorgvuldig met grondstoffen omgegaan moet worden en passen dit ook zelf toe.
Les 1: 45 min + 15 min nabespreken huiswerkopdracht
Les 2: 80 -120 min (kan over meerdere lesmomenten verdeeld worden)
Les 3: 60-70 min (afhankelijk van gekozen presentatievorm)
knutselmateriaal, chromebooks oid De les is voor scholen buiten Harderwijk goed te gebruiken. Echter gaan we met het afvalscheiden uit van de manier van afvalinzamelen in Harderwijk. Dus Plastic, Metaal en drankkarton mogen bij het restafval en worden na inzameln gescheiden. - Map met:
- Handleiding
- 8 opdrachtkaarten
- Werkboekje om te kopiëren
- Antwoordbladen werkboekje
- Antwoordblad memorie
- Usb-stick met powerpoint, werkbladen, links
Opdracht 1: - 6 prullenbakjes met deksel
- Tas met afval:
- broodzak
- pak hagelslag
- folder
- t-shirt
- glazen potje
- blikje
- croissant
- appel
- stift
- batterij
- doosje medicijnen
Opdracht 3: - Bak met:
- pen(7 onderdelen),
- bel (boven- en onderkant, springveer, klepel, tandwiel, tandwiel met 2 metalen ringen)
- zaklamp (lamp, dop, 3 batterijen, batterijhouder)
- klok (uurwerk, voorkant, achterkant, 3 wijzers)
Opdracht 5: - Pakje drinken
- Broodtrommel
- per stuk verpakte chocolade
- 2 batterijen
- boterhamzakjes
- drinkbeker
- chocoladereep
- plastic tas
- shopper
Opdracht 7: - 3 bakjes met een kringloop, elke kringloop heeft 5 delen
Opdracht 8: - Bakje met memoriespel met 12 rode en 12 groene kaartjes
met abonnement gratis, zonder 30 euro
|