Themakist Waterkringloop
Hoe komt het dat er altijd water in de zee zit? Waarom raakt het water nooit op? En hoe ontstaat regen? In deze kist leren de kinderen alles over de waterkringloop.
In de basisles wordt de waterkringloop uitgelegd en inzichtelijk gemaakt met mooie duidelijke platen en pijlen. Daarna kunnen de kinderen in groepjes aan de slag met verschillende opdrachtkaarten. Zo maken ze hun eigen waterkringloop in een zakje, bekijken ze de kringloop van ons kraanwater, maken een eigen waterfilter, onderzoeken hoe regenwater zijn weg naar het grondwater vindt en ontdekken ze hoe ze kunnen helpen om goed om te gaan met extreme regen of extreme droogte.
Doel:
De leerlingen krijgen inzicht in de waterkringloop
De leerlingen leren wat de begrippen verdampen en condenseren inhouden
De leerlingen krijgen inzicht in hoe water zich gedraagt in een stenige of groene omgeving en en wat de gevolgen hiervan kunnen zijn.
De leerlingen denken na over een fijne leefomgeving waar ruimte is voor het regenwater.
Tijdsinvestering:
Basisles ca 45 min. Per opdrachtkaart 15- 20 minuten, een aantal maken ze een affiche, dit duurt wat langer. Er kan een keuze gemaakt worden uit de 6 opdrachtkaarten.
Verdere benodigdheden:
zelf zogen voor water, warm en koud, wat zand, aarde en een klein plantje(bv onkruid) met wortels
Inhoud:
Handleiding, platen over de waterkringloop, opdrachtkaarten met de materialen erbij, boeken over het thema
materialen om een eigen waterfilter te maken, zakjes om de waterkringloop mee na te bootsen, een bak met een stenen tuin en een bak met een 'gras' tuin om het verschil te laten zien in het opnemen van water. enz.