terugterug naar het overzicht

BLOEMEN GROEP 5 EN 6

Bloemen geven een gevoel weer. We geven ze aan elkaar bij feestelijke of verdrietige gelegenheden. Of we gebruiken bloemen om een vertrek op te fleuren. Door middel van 3 opdrachten worden bloemen van dichtbij bekeken en leren de leerlingen wat de groeivoorwaarden van bloemen zijn, hoe een bloem is opgebouwd en hoe het watertransport in een plant verloopt. De les wordt creatief afgesloten.

Doel:

  • De kinderen kunnen bloemonderdelen als kelkblad, kroonblad, stamper en meeldraad aanwijzen in een bloem
  • De kinderen leren de groeivoorwaarden kennen om zaad te laten ontkiemen
  • De kinderen ontdekken dat planten naar het licht toegroeien
  • De kinderen leren dat vervuilde grond de groei belemmerd
  • De kinderen maken kennis met het transport van water in de plant

Tijdsinvestering:

Afhankelijk van het aantal opdrachten dat wordt uitgevoerd kan dit variëren van 50 minuten tot 1,5 – 2 uur.

Verdere benodigdheden:

Zelf zorg je voor: verf, papier, kwasten, scharen, lijm, plakband.

Inhoud:

  • handleiding en opdrachtkaarten
  • bos veldbloemen, tulpen en gerbera's
  • hoed met roos
  • bloemmodel
  • potgrond
  • 25 plastic potjes met schoteltjes, 25 ijs stokjes, plantenkas
  • 5 wc rolletjes, 5 schepjes
  • flesje water met opgeloste soda
  • bleekselderij
  • kleurstof blauw en rood
  • cd Tschaikovsky's 'Waltz of the Flowers”
  • boeken
Type
Leskist
Niveau
groep 5, groep 6
Periode
April t/m september
Plaats
School en schoolomgeving
Uitvoering door
Leerkracht
Kosten
de eerste 24 items vallen in het abonnement voor de scholen uit Leusden
Kerndoelen
Kerndoel 41: Bouw van organismen
Duurzame ontwikkelingsdoelen
4. Kwaliteitsonderwijs15. Leven op het land
Trefwoorden
levenstadia plant
bloem
plant