terugterug naar het overzicht

PAPIER MAKEN

Ondanks dat we papier steeds minder gebruiken, komen we het dagelijks tegen in de vorm van kranten, wc papier, boeken, brieven of knutselmateriaal. Papier is een goed onderwerp om het thema kringlopen met de leerlingen te bespreken. Door zelf nieuw papier te maken van oud papier, wordt de kringloop concreet gemaakt.

Door het bekijken van een film over een papierfabriek krijgen de leerlingen inzicht in het bereidingsproces en leren zij hoe oud papier opnieuw een functie kan krijgen. Aan de hand van de informatie in de handleiding kunnen de leerlingen zelf papier maken. 

Deze leskist kan een goede aanleiding zijn om in de klas, op school of thuis papier te besparen, apart te houden en in te zamelen.

Doel:

  • De leerlingen krijgen inzicht in het productieproces van papier;
  • De leerlingen leren hoe er van oud papier weer nieuw papier wordt gemaakt;
  • De leerlingen leren verschillende soorten papier kennen.

Tijdsinvestering:

De leskist is opgebouwd uit 3 onderdelen: de voorbereidende werkzaamheden nemen 30 minuten in beslag, het bekijken van de film en kringgesprek: 30 minuten, het maken van papier: 90 minuten.

Verdere benodigdheden:

Zelf zorg je voor: oud papier (kranten, wc papier, crepepapier, keukenpapier, servetten), ecoline, confetti, handdoeken, dweil en een afwasteil.

Inhoud:

  • Handleiding
  • Opdrachtkaarten
  • Boeken
  • Waslijn en knijpers
  • Papierboek
  • 4 x schepraam en zeef
  • Persplanken
  • Droogdoeken
  • Blender
     

Opmerkingen:

Papier maken is een leuke maar natte activiteit. Zorg voor een centrale werkplek waar het nat mag worden. Bij mooi weer kan deze activiteiten ook buiten uitgevoerd worden. Extra hulp van een hulpouder is fijn.

Type
Techniek leskist
Niveau
buitenschoolse opvang, groep 5, groep 6, groep 7, groep 8
Periode
Het hele jaar
Plaats
School of BSO vestiging
Uitvoering door
Leerkracht of pedagogisch medewerker
Kosten
De eerste 24 items vallen in het abonnement voor de scholen uit Leusden
Kerndoelen
Kerndoel 39: Milieu
Kerndoel 42: Natuurkundige verschijnselen
Kerndoel 44: Kennis van produkten
Duurzame ontwikkelingsdoelen
4. Kwaliteitsonderwijs12. Verantwoorde consumptie en productie
Trefwoorden
papier
papier maken
hergebruik